۵ویتامین جوانسازی پوست صورت که معجزه می‌کند!

5ویتامین-معجزه‌گر-جوانسازی-پوست

این روزها، داشتن یک صورت جذاب و دلنشین، امتیاز بالایی در مجالس، دورهمی‌ها و محیط کار محسوب می‌شود.

توجه ویژه دنبال‌کنندگان سایت پاکو به موضوع زیبایی پوست صورت، موجب شد، که در این پست آموزشی به بررسی ۵ ویتامین معجزه‌گر زیبایی پوست صورت بپردازم.

با اینکه همه می‌دانیم پوست صورت هم بخشی از بدن است، اما آنقدر که به سایر اعضای بدن توجه داریم و کوچک‌ترین تغییر را احساس  و برای رفع آن تلاش می‌کنیم، به این فکر نمی‌کنیم که پوست هم عضو مهم و حیاتی برای ماست.
پوست صورت اولین عضو بدن است که غلائم پیری را نشان می‌دهد. علائمی مثل رنگ پریدگی، خشکی پوست، کک مک و لکه‌های قهوه‌ای  همیشه با افزایش سن خود را نشان می‌دهند و ما دیر متوجه می‌شویم.  آن هم زمانی که صمیمی‌ترین دوست‌مان با دیدن این علائم  هشدار و پیشنهادهایی دوستانه برای رفع آن بدهد.
دیدن این علائم، ابتدا برای ما آزار دهنده است. اما به مرور می‌پذیریم که با تغییر فصول ما هم تغییر می‌کنیم و اولین سوالی که بعد از این تغییرات به ذهن ما می‌آید این است که برای جوانسازی پوست صورت، چه ویتامین‌ها و مکمل‌هایی بخوریم ؟

علل و علائم کمبود ویتامین بر پوست صورت

اگر متوجه ظاهر شدن علائم پیری مثل چین و چروک ، لکه های قهوه ای و کدرشدن پوست شدید چه کار می‌کنید؟ همه این علائم به اضافه اگزما، التهاب، حساسیت و قرمزی روی پوست صورت‌ هم نشان می‌دهد که شما با کمبود ویتامین مواجه شده‌اید و باید به فکر چاره باشید!
عادت بد غذایی باعث پیری زودرس پوست می‌شود. خوردن غذاهای بی‌کیفیت و خوراکی‌هایی که نیازهای پوست را تامین نمی‌کنند، یکی از عوامل کمبود ویتامین در بدن است و اگر این عادت بد ادامه پیدا کند، تاثیر منفی بر روی پوست می‌گذارد .
قبل از اینکه تصمیم به کاهش وزن بگیرید، حتما به کیفیت برنامه غذایی خود دقت کنید. باید در آن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن دیده شود. با این برنامه غذایی سالم می‌توانید کار جوانسازی پوست صورت را هم شروع کنید.

نقش ویتامین E در سلامت پوست

ویتامین E  یکی از گران بهاترین مواد ضروری برای سلامت و زیبایی بدن است و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی‌اش برای تولید محصولات آرایشی به کار می‌رود .

دکتر جاش اکس (DR josh axe) دکترای طب طبیعی و تغذیه بالینی از ایلات متحده امریکا با اشاره به فواید ویتامین‌ها بر پوست می‌گوید: ویتامین E باعث کاهش آسیب‌ها و پیری پوست می‌شود. حتی به داشتن پیری سالم و تقویت ایمنی هم کمک می‌کند، ولی مصرف بیش از حد آن خطرناک است.
دکتر اکس روغن‌های جوانه گندم، آفتابگردان، گلرنگ، نخل، بادام زمینی، ذرت و سویا را از روغن‌های گیاهی حاوی ویتامین E معرفی می‌کند و خوردن آجیل، دانه‌ها و سبزی‌های برگ دار را از ایمن‌ترین راه‌ها برای تامین این ویتامین می‌داند.
او همچنین از ویتامین E به عنوان یک عامل ضد التهابی برای پوست  که در محصولات موضعی  هم کاربرد دارد نام می‌برد. که به دلیل خاصیت ارتجاعی و آبرسانی، پوست را سالم نگه می‌دارد و شدت مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد.

نقش ویتامین D-3 و k-2 در سلامت پوست

دکتر اریک برگ (DR .Eric berg) محقق تغذیه و متخصص سلامت و تندرستی در فلوریدا در مورد فواید دو ویتامین D-3 و K-2 بر روی پوست می‌گوید:

این دو ویتامین به جلوگیری از تجزیه کلاژن کمک می‌کنند و باعث بهبود زخم ،کاهش  التهاب و جوانی پوست می‌شود.
او از ویتامین D-3 به عنوان “ویتامین آفتاب” نام می‌برد که در کبد و سلول‌های چربی ذخیره می‌شود و میزان آن در افراد مختلف، متفاوت است. هنگامی که با کمبود طولانی مدت اشعه UVB  مواجه شویم ؛ این ویتامین موجود در ذخایر بدن، تخلیه می‌شود و اولین علائم کمبود ویتامین D-3 در بدن را بر روی پوست می‌بینیم.

متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌‌کنند که برای تامین ویتامین D-3 ، غذاهایی مثل ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ، جگر گاو و محصولات لبنی غنی شده را استفاده کنیم. دکتر برگ، سفت شدن پوست و مقابله با اثرات پیری را از تاثیرات ویتامین K-2 می‌داند. او معتقد است این ویتامین  باعث خاصیت ارتجاعی پوست، تولید کلاژن و کاهش خطوط  چین و چروک می‌شود.

طبق نظر دکتر برگ، یکی از دلایل اصلی سیاهی زیر چشم، تغییر رنگ و افتادگی  پوست، کمبود ویتامین K است و این ویتامین علاوه بر از بین بردن کبودی و تغییر رنگ پوست، باعث تقویت رگ‌های خونی ریز زیر پوست ، اکسیژن رسانی و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود.

منابع ویتامین D-3 و K-2 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، طبیعی‌ترین راه دریافت ویتامین D -3 است، اما با مصرف غذاهایی چون روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ و گوشت هم می‌توان کمبود این ویتامین را جبران کرد.
برای تامین ویتامین K نیز خوردن غذاهای تخمیر شده و برخی منابع حیوانی توصیه شده است. کلم ترش، کفیر، کره گیاهی و زرده تخم مرغ هم منبع غنی از ویتامین K است.

نقش ویتامین A در سلامت پوست صورت

طبق نظر متخصصان،  ویتامین A برای بدن حیاتی است و کمبود آن عواقب خطرناکی دارد.
این ویتامین محلول در چربی است و وجودش برای سلامت پوست، بینایی و عملکرد اعصاب، مهم است.
دکنر اکس، شب کوری و پوسته پوسته شدن پوست را از عوارض کمبود ویتامین A در بدن می‌داند و مصرف زیاد آن را هم توصیه نمی‌کند چون باعث مشکلات جدی مثل نقص مادرزادی و مشکلات کبدی می‌شود.

به گفته او  این ویتامین از غذاهای حیوانی و میوه وسبزیجات رنگی بدست می‌آید و یکی از خواص مفید ویتامین A شفاف سازی پوست است. همچنین تاثیر خوبی  برای مقابله با آکنه و رفع چین‌وچروک پوست  دارد.
 پس با افزودن میوه و سبزیجاتی چون انبه، کدو حلوایی، کلم پیچ، هویج، بروکلی، اسفناج  و زردآلو خشک به برنامه غذایی، نیازهای بدن به این ویتامین را تامین کنید. همچنین  محصولات پروتئینی و لبنی مثل  کره، زرده تخم مرغ، جگر گاو و شیر پر چرب خام  نیز حاوی ویتامین A هستند که با مصرف آن علاوه بر تامین انرژی بدن، زیبایی و سلامت پوست هم تامین می‌شود.

ویتامین C منبعی از طراوت و شادی برای پوست صورت

ویتامین C علاوه بر تقویت قلب و عروق، کار کلاژن سازی و ترمیم بافت را هم انجام می‌دهد و کمبودش تاثیر نامطلوبی بر پوست دارد و اگر از آن غافل شویم، سلول‌ها هم آسیب می‌بینند .
با قرار دادن سبزیجات غنی از کلاژن، مثل فلفل دلمه ای، کلم، گل کلم و سبزی‌های برگ‌دار در برنامه غذایی می‌توانیم از پوست محافظت کنیم.  ویتامین C علاوه بر رفع چین وچروک پوست صورت، باعث نرم نگه داشته شدن پوست و کاهش علائم پیری می‌شود.

سخن پایانی

۵ ویتامین E ،A ، D-3 ،K-3 و C از ویتامین‌های مفید برای بدن هستند. این ویتامین‌ها هم  از پیری زودرس  پوست جلوگیری می‌کنند و هم با کلاژن سازی، سفتی و تقویت پوست به سلول‌ها طراوت و شادابی می‌دهند و باعث تقویت رگ‌های ریز زیر پوست می‌شوند. با انتخاب یک برنامه غذایی حاوی این ویتامین‌های قوی می‌توانید سبک زندگی سالم و درستی را  دنبال کنید که نتیجه‌اش شادابی پوست و سلامت بدن است.
ما در این مقاله ویتامین‌هایی را معرفی کردیم که برای جوانسازی پوست صورت معجزه می‌کنند و  از نیازهای ضروری بدن و به ویژه برای جوانسازی پوست است. مصرف روزانه غذاهای حاوی این ویتامین‌ها علاوه بر پوست بر استخوان‌ها و تقویت بینایی اثر خوب و  ارزشمندی دارد. در نتیجه با پیروی از یک برنامه غذایی مفید و متعادل، می‌توان پوست جوان و شادابی داشت و از سلامتی پوست لذت برد.

زهرا باغبان هستم، عاشق عکاسی و نویسندگی، یکی از کارهای همیشگی‌ام یاد گرفتن و اشنایی با دنیای دیجیتال است

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه