تاثیر غذا بر روان

سوال: در سنین مختلف چی بخوریم تا سرحال باشیم؟

در سنین ۱۸ تا 30 سالگی مصرف غذاهای پروتئنی مثل مرغ و گوشت قرمز، جگر و … اهمیت زیادی داره اما بعد از سی سالگی مصرف غذاهایی چون؛ میوه‌جات، سبزیجات، انواع ماهی، گیاهان بذری مثل جودوسر، کینوا، برنج قهوه‌ای که آنتی اکسیدان‌ها رو افزایش میدن موجب بهبود خلق و خوی آدما میشه.

ذهنیت بیشتر آدما اینست که باید همیشه سرسفره غذاهای مقوی و خوشمزه بشینن، تا نه تنها مریض نشوند بلکه روپا و کیفور هم باشن، البته منظورشون از غذاهای مقوی بیشتر خوراکی‌هایی مثل گوشت قرمز، پسته، موز و … است.

تحقیق دانشگاه بینگهامتون آمریکا

رابطه غذا و خلق و خوی


بر عکس حال و هوای افراد عادی، محققین تغذیه و سلامتی این ذهنیت مردم کوچه و بازار را به چالش کشیدند. یکی از این جماعت چالش‌گر، گروه پژوهشی دانشگاه بینگهامتون امریکا بود که در این زمینه آستین بالا زد و چالش ذهنی مردم را به بوته آزمایش گذاشت.

گروه پژوهشی دانشگاه بینگهامتون آمریکا به سرپرستی “لینا بگداچ از دانشگاه بینگهامتون در این تحقیق بدنبال این بودن که؛ رابطه تغذیه و خلق و خوی آدما را بسنجند. این گروه دنبال این بودند که ببینند، آیا تغذیه نقشی در خلق وخوی افراد دارد یا نه؟
در این تحقیق 563 شرکت‌کننده(48 درصد مرد و 52 درصد زن) را از طریق رسانه اجتماعی مورد بررسی قرار دادند. با این مضمون که ما در هر دامنه سنی چه نوع غذاهایی مصرف کنیم، تا سلامت روا‌ن مون رو افزایش بدیم؟

گروه تحقیق لینا بگداچ به این نتیجه رسیدن که؛ مصرف غذاهای پروتئین‌دار برای افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سالگی خیلی با اهمیت است.
دلیلش مثل روز مشخص بود، که مصرف این دو ماده غذایی باعث افزایش سطح دوپامین و سرتونین در مغز می شن و در نتیجه خلق و خوی آدما را تا حد زیادی بهبود می بخشن. بر همین اساس توصیه این گروه پژوهشی این بود که سنین بین 18 تا 29 باید در حد تعادل از مواد غذایی پروتیئن‌دار مثل؛ گوشت قرمز و جگر بیشتر استفاده کنن، تا خلق و خوی بهتری داشته باشن..


ولی نتیجه این پژوهش برای سنین بالای 30 سال قضیه بر عکس شد. یعنی بعد از سی سالگی مصرف غذاهای پروتیئنی نتیجه عکس داره، و افراد باید در حد اعتدال از این غذاها استفاده کنن، تا حال و هوای اخلاقی بهتری داشته باشن.
جالب است بدونید که نتیجه دیگری که از این تحقیق بدست اومد مشخص شد، که مصرف غذاهایی که آنتی اکسیدان‌ها رو افزایش میدن مثل؛ جودوسر، کینوا و برنج قهوه ای موجب بهبود خلق و خوی افراد خواهد شد و اونا را سرکیف میاره.

مصرف میوه و سبزیجات و ماهی بیش از همه در این سنین توصیه شده؛ در ضمن مصرف غذاهای محرک مثل کافئین ( قهوه،کافی، چای و …) و یا مصرف مواد قندی( شکر، قند، پولکی، بیسکویت و انواع شکلات) باعث افزایش سطح استرس، اضطراب و افسردگی در این سن خواهد شد.

نتیجه تحقیق:

نتیجه تحقیق دانشگاه بینگهامتون آمریکا به سرپرستی « لینا بگداچ» در 2 زمینه سلامتی و خوش خلقی حائز اهمیت است؛ اولا در چه سنینی چی بخوریم تا حال بهتری داشته باشیم. دوما رابطه تنگاتنگ جان و تن. یعنی اگر خواستیم حال خوبی داشته باشیم باید در خوردن و نوشیدن دقت کنیم و بر عکس.

برای سفارش محصولات سالم با تخفیف‌ ویژه پاکوهرب کلیک کنید

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =