۵تفاوت کینوا ایرانی با خارجی که لازم است بدانید!

فرق کینوای خارجی با ایرانی
کینوا به دلیل خواص مفید یک دانه مغذی و محبوب در جهان است و جایگاه خوبی در برنامه رژیم غذایی و کاهش وزن دارد. کینوا در ایران هم کشت می‌شود، با توجه به درخواست دنبال کنندگان پاکو در این محتوا ۵تفاوت کینوا ایرانی با خارجی را از نظر رنگ ، ارزش غذایی، سایز، طعم و بو بطور جامع بررسی می‌کنیم.

دوستانی که عاشق تناسب اندام و به دنبال یک غذای ایده آل و مغذی برای کاهش وزن هستند، حتما کینوا ایرانی را در زنجیره غذایی روزانه خود قرار دهید.

ضمنا افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند و به گلوتن موجود در آرد، نان و ماکارانی حساسیت دارند؛ اگر دانه کینوا، آن هم کینوا ایرانی را بشناسید، غیر ممکن است که به راحتی از آن بگذرید.
درسال‌های اخیر، کینوا ایرانی، جای خود را دربین مردم، خصوصا ورزشکاران و بیماران سلیاک و هم در بازارهای تجاری جهان پیدا کرده است. اما سوال بسیاری از مخاطبان سایت پاکو این است که فرق کینوا ایرانی با خارجی چیست؟

کینوا چیست؟

کینوا دانه‌ای گیاهی، شبیه غلات، اما غنی‌تر و بدون گلوتن است. این دانه گیاهی با گونه‌های زیاد، ۵هزار سال قبل، در امریکای جنوبی، کشت شد، اما سه نوع کینوا سفید یا طلایی، کینوا قرمز و کینوا سیاه آن در بین مردم شناخته شده است.
این دانه‌های رنگی، سرشار از منیزیم، فسفر، آهن و انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و اسیدهای امینه است و تمام مواد مفید مورد نیاز بدن را در خود دارد.
دانه کینوا، موقع برداشت، دارای ماده تلخ ” ساپونین” است. اما موقع پختن، باید خوب شسته، تا این ماده تلخ از دانه‌ها، جدا شود.
با اینکه دانه کینوا، ابتدا ۵هزار سال قبل درامریکای جنوبی کشت شد و با شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم و سازگار است . اما در ایران چند سالی است که تنها در نواحی گرم و خشک ایران، کشت می‌شود.
اما چه تفاوتی بین کینوا ایرانی و خارجی وجود دارد؟

مقایسه کینوا ایرانی با خارجی

کینوا ایرانی و خارجی هر دو همه مواد و املاح مورد نیاز بدن و گاهی حتی دستور پخت کینوا شبیه به هم دارند . با این حال، کینوا ایرانی با خارجی علیرغم مفید و مغذی بودن در ۵مورد قابل بررسی هستند، که در ادامه با هم مقایسه می‌شوند.

۱. تفاوت کینوا ایرانی با خارجی از نظر رنگ

کینوا ایرانی بر خلاف کینوا خارجی که رنگ سفید و روشنی دارد؛ کدر و کرم رنگ است. اما کینوا در ایران به رنگ‌های مختلفی مثل قرمز، سبز، زرد، قهوه‌ای هم دیده می‌شوند که طبق گفته محققان این تنوع رنگ به خاطرعوامل ژنتیکی است.

۲.کینوا ایرانی مغذی تر از کینوا خارجی

با اینکه گفته شد هر دو کینوا ایرانی و خارجی تقریبا طعم و مزه شبیه به هم دارد و هر دو تمام املاح، مواد معدنی، ویتامین و پروتئین را در خود دارند و ارزش غذایی هر دو یکی است؛ اما تنوع ژنتیکی، باعث مغذی‌تر بودن کینوا ایرانی شده است.

۳. کینوا ایرانی ریزتر از کینوا خارجی

نوع بذری که در ایران کشت می‌شود، متفاوت از نوع خارجی است و همین باعث شده که از نظر اندازه، بذر کینوا ایرانی، ریزتر باشد.

۴. بوی کینوا ایرانی خاص تر از کینوا خارجی

اگر دو کینوا ایرانی و خارجی را بعد ار پخت، کنار هم قرار دهیم، با بوی کینوا، متوجه تفاوت هر دو می‌شوید.

کینوا ایرانی، بوی خاصی دارد که برخی نسبت به بوی آن حسایت دارند، اما با انتخاب نوع پخت، می‌توان طعم‌های خوبی به آن داد و بو را هم کنترل کرد.

۵. نقش آب و هوا بر کشت کینوا در ایران

با اینکه دانه کینوا در امریکای جنوبی، گیاه مقاوم و سازگار به شرایط آب وهوایی و خاک است و در آب‌وهوا و مناطق معتدل‌تر هم رشد می‌کند؛ اما درایران، مناطق گرم و خشکی مثل یزد، سیستان بلوچستان و کرمان از کشت کینوا استقبال کرده‌اند.

در  پایان:

در این مقاله ۵تفاوت کینوا ایرانی با خارجی، بررسی شد. با اینکه هر دو تمام مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین های مورد نیاز بدن را دارند، اما کینوا ایرانی از نظر رنگ، بو، اندازه و منطقه کشت، تفاوت دارد.
کینوا ایرانی، همچنین از نظر ژنتیکی با کینوا خارجی، کمی متفاوت و دارای تنوع رنگ است.
چون طبع کینوا معتدل است، افراد با طبیعت گرم و سرد از خوردن این دانه گیاهی نباید نگران باشند، چون دانه کینوا با هر طبعی سازگار است.
دانه کینوا به دلیل داشتن اگزالات و اختلال در جذب کلسیم برای بیماران کلیوی و سنگ کلیه مناسب نیست.
کینوا ایرانی در مقایسه با کینوا خارجی با همه تفاوت‌هایی که دارد، اما در طعم و مزه تقریبا شبیه به هم هستند؛ ولی در مصرف آن باید منطقی و متعادل، رفتار کرد.

مشاوران با تجربه پاکو منتظر پیشنهادات و سوالات شما در مورد زیبایی و سلامتی پوست و مو هستند.برای آشنای بیشتر با کینوا ایرانی و خارجی بهتر است از ما مشاوره بگیرید.

زهرا باغبان هستم، کارشناس تولید محتوا و سئو محتوا و عاشق عکاسی و یادگیری

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه