آیا ماچا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آیا ماچا به کاهش وزن کمک می کند؟

آ یا ماچا می تواند به شما کمک کند تا با چربی سوزی و وزن خود را کاهش دهید؟

در این مقاله با بررسی خواص چای سبز ژاپنی، چگونگی اثر گذاری آن را بر فرایند لاغری و کاهش وزن بررسی می کنیم.

اگر به دنبال افزایش سوخت و ساز بدن هستی و از افزایش چربی هم رنج می بری و یا  استرس‌ های روزانه، آرامش نداری، یا اینکه از پیری پوست نگرانی و به دنبال راهی برای کند کردن روند پیری و آرامش  ذهن و بدن هستی ،همه این ها را با خوردن چای ماچا در بدنت تامین کن!

چای ماچا چیست؟

چای ماچا یک دمنوش و چای سبز پودری مورد علاقه ژاپنی ها است و در فرهنگ ژاپن قدمت زیادی دارد. این دمنوش گیاهی، توسط راهبان بودایی به عنوان یک نوشیدنی دارویی عرفانی معرفی و  سالهاست که به عنوان چای محبوب این کشور در جهان شناخته شده است.

هنوز هم در ژاپن این نوشیدنی گرم، محبوب و جزء اصلی ضیافت چای در این کشور است.

اهمیت جایگاه چای ماچا در فرهنگ  ژاپن  را با دیدن آثار هنرمندان ، نویسندگان  و شاعرانش می‌ توان دید، آثاری که به ستایش ماچا می پردازد اما این نوشیدنی که به گفته  هنرمند ژاپنی ” کاسه ای از نور است” چگونه تهیه می‌ شود؟

روش خشک کردن ماچا

ژاپنی‌ ها  قبل از برداشت چای بهاره، در مکان‌ های مخصوص، قفسه‌ هایی را نصب می‌ کنند و این محل‌ ها را با روکش یا کرکره‌ هایی از نی می پوشانند. بطوری که بیش از ۹۸ درصد این مکان باید سایه باشد و از توری‌ های پلاستیکی مشکی برای خشک کردن چاای استفاده می‌کنند. و بعد اقدام به خشک کردن ماچا می کنند.

میزان پوشش و سایه ‌اندازی ، کیفیت نور، دما و  دیگر عوامل محیطی ،تاثیر زیادی بر کیفیت عطر و طعم برگ چای دارد.

آیا ماچا به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا ماچا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

چای ماچا علاوه بر سلامت عمومی باعث کاهش وزن و اندازه دور کمر می شود. این دمنوش گیاهی، بسیار کم کالری است. ۱ گرم ماچا، حاوی ۳ کالری است. اگر دغدغه کاهش وزن دارید به متابولیسم بدن تان توجه کنید. ماچا حاوی ماده ای به نام کاتچین است که باعث تحریک متابولیسم و گرما زایی در بدن می شود و به چربی سوزی کمک می کند.

پروتئین، مواد معطر، کلروفیل، اسید سولفوریک، سلولز، سلولز C، A، B1، B2، B3، B5، B6، E، K، H و ۳۰  نوع عنصر کمیاب و تمام  مواد  مغذی و مورد نیاز بدن در چای ماچا  وجود دارد.

اما با خوردن چای ماچا چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

چای ماچا  کالری  را می سوزاند، اشتها و تشنگی را مهار و از احتباس مایعات جلوگیری می‌کند. با مصرف آن در مدت کوتاهی، وزن مایع را  از دست می‌ دهید. ماچا علاوه بر کاهش وزن همچنین ضد یبوست هم  است.

 ارزش غذایی ۱۰۰ گرم چای  ماچا

  • ۶۴۱گرم پروتئین، که برای تشکیل پوست و استخوان بدن، نقش مفیدی دارد.
  • ۶۷ گرم شکر که به حفظ شادی و فعالیت بدنی، کمک می‌ کند.
  • ۰۸ گرم فیبر غذایی که علاوه بر دفع مواد مضر از بدن، باعث پیشگیری از یبوست و بیماری های مرتبط با سبک زندگی می‌ شود.
  • ۹۴ گرم چربی که منبعی برای فعالیت روزانه
  • ویتامین A برای سلامت و زیبایی
  • ویتامین C سفید کننده و کلاژن ساز پوست و استخوان
  • ویتامین K حفظ چسبندگی مواد معدنی استخوان، پیشگیری از پوکی استخوان، و تنطیم تعادل خون
  • ویتامین E  که ویتامین ضد پیری و التهاب و مفید برای جوانسازی پوست است.
  • ۱۱۹میکروگرم اسید فولیک که باعث سرکوب رشد سلول‌ های سرطانی می‌شود.
  • ۱۸ میلی گرم آهن که برای زنان بسیار مفید است.
  • دارای آنتی اکسیدان  است که مانع پیری پوست می‌ شود.
  • نوعی پلی فنل شبه کاتچین در ماچا وجود دارد که نوعی ماده ضد التهابی است و باعث تقویت متابولیسم ، بهبود گردش خون و کاهش وزن می‌شود.

از همه این خواص بی‌ نظیر چای ماچا که بگذریم؛ یک نوشیدنی آرامبخش است و علاوه بر بهبود دستگاه گوارش، اثر تسکین دهنده ای بر انواع التهاب‌ های مزمن در بدن ناشی از خوردن و آشامیدن غیر طبیعی دارد.

خواص ماسک ماچا برای پوست صورت

خواص چای ماچا برای پوست

چای ماچا به عنوان یک ماسک واقعی برای پوست صورت ، روند پیری را کند می کند و به دلیل داشتن خاصیت سم زدایی و آنتی اکسیدانی در ترکیب بهترین محصولات مراقبتی و ضد پیری پوست، استفاده می شود.

ماچا به عنوان یک پاک کننده صورت، ذرات آلودگی روی پوست را از بین می برد و با تسکین پوست‌ های ملتهب آن را تقویت و بافت‌ های آسیب دیده را ترمیم و پوست را سر زنده  و شاداب می کند.

خواص چای ماچا برای کبد

دین اورنیش یکی از پزشکان آمریکایی، همیشه در برنامه‌ مراقبت‌ های پیشگیرانه خود، مصرف چای ماچا را توصیه می‌کند. زیرا این دمنوش بی نظیر، تری گلیسیرید و کلسترول بد اضافی در بدن را کاهش می‌ دهد و خون را تمیز می کند و وضعیت کلی قلب و کبد را بهبود می‌ بخشد.

کافئین ماچا  بسیار بالاتر از قهوه است و نوشیدن روزانه آن علاوه بر تقویت حافظه  باعث تحریک و بهبود سیستم عصبی می‌شود. همچنین  تانن‌ها و ویتامین C موجود در ماچا ، باعث کاهش استرس می‌ شود و آرامش را به شما بر می گرداند.

خواص چای ماچا برای زنان باردار

در دوران بارداری خوردن کافئین ممنوع شده است. اما چای ماچا اگر منطقی مصرف شود به  دلیل داشتن تئین گزینه خوبی برای برنامه غذایی زنان باردار است. اما زیاده روی در مصرف آن اثر منفی بر سلامت جنین دارد. با اینکه نوشیدن چای ماچا مطلقا ممنوع نشده، اما مزایای مصرف چای ماچا برای زنان باردار کمتر از مضرات آن است و بیش از ۲۵ و ۵۰ میلی‌ گرم در هر فنجان نباید مصرف شود.

این دمنوش به دلیل داشتن تئین که اثر محرک بر جنین دارد برای زنان باردار باید محتاطانه مصرف شود. چای سبز ماچا با توجه به اینکه بدون مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و بدون رنگ مصنوعی است، تنها برای مصرف دمنوش نیست و به خاطر رنگدانه های طبیعی غنی شده اش در محصولات غذایی، بهداشتی هم استفاده می‌شود.

کیک ماچا، خیار ماچا، بستنی ماچا، آرد برنج ماچا، فرنی تخم مرغ ماچا، شیر ماچا و ..از جمله  غذاهایی  است که با ماچا می‌توان تهیه کرد و باین غذاها یشتر در کشور ژاپن مرسوم است.

دمنوش ماچا با همه این خواص و با زیبایی رنگ سبزش ،امروزه با توجه به فعالیت‌ های روزانه به عمق زندگی مردم در جهان وارد شده است و بیشتر برای کاهش وزن و چربی سوزی استفاده می شود.

مضرات چای ماچا چیست؟

چای ماچا با همه خواصی که مطرح کردیم ،اگر بعد از تهیه به مدت طولانی بماند باعث کم خونی ، چربی خون و مشکلات قلبی می‌شود.

طرز تهیه چای ماچا

برای تهیه یک لیوان ۲۰۰ میلی لیتری چای ماچا، ابتدا باید مقدار مناسب پودر را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری کنید و آن را  داخل لیوان ریخته و با آب بسیار داغ (حدود ۸۰ درجه) ترکیب کنید. پودر  را به آرامی و با حرکات دایره ‌ای وار دست  با آب داغ مخلوط می‌ کنیم.

چای وقتی یکدست می‌ شود که به خوبی مخلوط و کف کند، می‌ توانید این دمنوش را با شیر مزه دار کنید.

ماچا و کمک به کاهش وزن و چربی سوزی

راه‌ های مزه دار کردن ماچا

اگر به طعم ماچا حساس هستید بهترین طعم‌ ها برای این نوشیدنی را ما به شما معرفی می‌ کنیم.

  1. نمک ماچا: شما می‌توانید پودر ماچا را به نمک دریایی مخلوط کنید. شاید این به نظر شما خوشایند نباشد، اما با توجه به خواص ماچا، این روش یکی از گزینه ها برای مصرف روزانه ماچا و تامین انرژی بدن شماست. حتی می‌ توانید کمی لیمو هم به این ترکیب اضافه کنید.
  2. با افزودن چند برگ تازه رزماری، مریم گلی، گشنیز، آویشن و نعناع به ماچا می توانید با یک دمنوش خوشمزه از روزتان لذت ببرید.
  3. ماچا را به قهوه اضافه کنید: با ترکیب ماچا و قهوه در حقیقت شما یک دمنوش کاملأ تشریفاتی تهیه کرده‌ اید. ماچا به دلیل خاصیت آرامبخشی و همچنین تقویت ذهن، اضطراب ناشی از مصرف بیش از حد کافئین قهوه را متعادل می‌ کند.
  4. ماچا شکلاتی: شما می‌ توانید شکلات تخته‌ ای را در لیوان ماچا ترکیب کنید و از این منبع غنی از آنتی اکسیدان لذت ببرید.
  5. اسموتی ماچا، ماچا لاته و پودینگ ماچا هم از دستورالعمل های مزه دار کردن ماچا است.
پایان

ماچا، نوعی چای سبز است که به صورت فرآورده چای و به شکل پودر با  آب گرم، تهیه می‌ شود و امروزه برای تهیه کیک و شیرینی هم استفاده می‌ شود. خوردن این نوشیدنی سبز  به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات مفید و مغذی که دارد به چربی سوزی و کاهش وزن، سلامت پوست ، تقویت استخوان و جلوگیری از پیری زود رس کمک می کند، امروزه از آن  به عنوان یک اکسیر سلامتی استفاده می شود.

با اضافه کردن این نوشیدنی به برنامه روزانه ‌تان، هیجان چربی سوزی  و کاهش وزن را از دست ندهید و از  روزتان لذت ببرید.

اگر به دنبال  یک چای ماچای معتبر هستید، با ما تماس بگیرید.

درباره زهرا باغبان:

کارشناس ارتباط تصویری هستم. به عکاسی، کتابخوانی و دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مندم. در زمینه تولید محتوا و سئو فعالیت دارم.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه