لایه‌برداری گیاهی، راهی طبیعی برای داشتن پوست ایده‌آل+ معرفی ۵نوع برتر آن

سلام به همراهان همیشگی پاکو، از آنجایی که اهمیت لایه‌برداری پوست برای داشتن پوستی جوان و زیبا دیگر بر کسی پوشیده نیست، برآن شدیم که از بهترین نوع آن یعنی لایه‌برداری گیاهی مقاله‌ای بنویسیم و شما را با مزیت‌ها و بهترین‌ انواع آن آشنا کنیم.

اگر از جمله افرادی هستید که به پوستتان می‌رسید اما هنوز آثار کدری و ناهمواری را روی آن می‌بینید، به این دلیل است که مرحله مهم پاکسازی پوست را انجام نمی‌دهید.

بله! لایه‌برداری پوست از مراحل اصلی پاکسازی پوست است که تا انجام نشود، آلودگی‌ها و کدری پوست از بین نمی‌رود.

من قصد دارم شما را با لایه‌برداری گیاهی آشنا کنم، بهترین روشی که این اطمینان را به شما می‌دهد که در کنار اثربخشی که دارد، هیچگونه آسیبی نیز به پوست شما نمی‌زند.

در این مقاله هرآنچه که باید درباره لایه‌برداری گیاهی بدانید، آورده‌ام و شما را به خواندن آن دعوت می‌کنم.

لایه‌برداری پوست چیست و چرا اهمیت دارد؟

لایه‌برداری پوست(Peeling) یک فرآیند مراقبتی و از مراحل اصلی پاکسازی پوست است که شامل حذف سلول‌های مرده، لایه‌های کدر پوست، آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی از روی پوست می‌باشد.

این فرآیند بافت و رنگ پوست را بهبود داده و فعالیت سلول‌های پوستی را تقویت می‌کند.

عواملی مانند تغییرات هورمونی نیز هستند که ترشح چربی را بیش از حد افزایش می‌دهند و منافذ پوست را مسدود می‌کنند.

همچنین ذرات آلوده مانند مواد آرایشی، آلودگی هوا و مواد شیمیایی منافذ پوست را مسدود و روی سطح پوست جوش و آکنه ایجاد کرده و رنگ آن را کدر و تیره می‌کنند.

هنگامیکه غده‌های پوست بیش از حد چربی ترشح کنند، این چربی‌های اضافی منافذ پوست را مسدود می‌کنند و  باکتری‌ها و ذرات آلوده در پوست جذب می‌شوند.

همانطور که گفتیم این انسداد منافذ پوست، جوش و آکنه را افزایش داده و رنگ تیره و کدر به پوست می‌دهد.

بنابراین لایه‌برداری از این جهت اهمیت دارد که برای داشتن پوستی روشن، جوان و شفاف باید در ابتدا آلودگی‌ها، سلول‌های مرده و  چربی‌های اضافی از روی سطح پوست برداشته شوند.

آشنایی با لایه‌برداری گیاهی و اهمیت آن

همانطور که از اسمش پیداست، لایه‌برداری گیاهی به معنی از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده سطح پوست با استفاده از ترکیبات و عصاره‌های گیاهان موجود در طبیعت است.

گیاهان غنی از مواد بسیار مفید برای پوست از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که تولید سلول‌های جدید و ترمیم آن‌ها و جریان گردش خون را افزایش داده و رطوبت پوست را تنظیم می‌کنند.

همچنین در کاهش التهاب، تورم و عفونت پوست بسیار مؤثرند.

لایه‌برداری گیاهی با شیمیایی چه تفاوتی دارد؟

در لایه‌برداری شیمیایی که توسط پزشک متخصص باید انجام پذیرد، مانند لایه‌برداری گیاهی لایه بیرونی پوست سلول و سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند.

این نوع لایه‌برداری هرچند به پوست احساس شادابی و لطافت داده و زودتر نتیجه می‌دهد اما سد دفاعی پوست نیز ضعیف شده و بیشتر در معرض آسیب‌های رادیکال‌های آزاد(افزایش واکنش‌پذیری مولکول‌های پوست و وارد شدن آسیب‌های زیادی به آن) قرار می‌گیرد.

با لایه‌برداری شیمیایی ممکن است حساسیت پوست به نور خورشید افزایش یابد. همچنین بزرگتر شدن منافذ پوستی و ایجاد آلرژی از دیگر معایب لایه‌برداری شیمیایی است.

این در حالیست که لایه‌برداری گیاهی که فاقد اسید، سموم یا ترکیبات مضر مصنوعی است، به سد دفاعی پوست آسیبی نمی‌رساند و در عوض جریان گردش خون، اکسیژن رسانی و تغذیه مواد مغذی به پوست را افزایش می‌دهد.

۶ مزیت لایه‌برداری پوست

۱. بهبود بافت پوست

با لایه‌برداری گیاهی پوست، تحریک برای تولید کلاژن و الاستین افزایش می‌یابد. همچنین فرآیند بازسازی و ترمیم پوست سریع‌تر شده و به پوست طراوات و شادابی می‌دهد.

۲. افزایش تولید سلول‌های جدید

حذف سلول‌های مرده روی سطح پوست، محیط مناسبی برای رشد سلول‌های جدید فراهم می‌آورد. در واقع پس از لایه‌برداری پوست، سیگنال‌هایی به سلول‌های پوستی می‌رسد که به آن‌ها می‌گوید سلول‌های جدید تولید و به سطوح مختلف پوست حرکت کنند.

سلول‌های جدید نیز پوست را جوان و شاداب می‌کنند.

۳. جلوگیری از ایجاد جوش‌ها و آکنه‌ها

لایه‌برداری گیاهی پوست با حذف سلول‌های مرده، برداشتن چربی‌های اضافی سطح پوست و از بین بردن باکتری‌ها، از انسداد منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

۴. افزایش نفوذپذیری پوست

پس از لایه‌برداری و باز شدن منافذ پوستی از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده، محصولات مراقبت از پوست بهتر نفوذ می‌کنند و اثربخشی آن‌ها افزایش می‌یابد.

۵. اثر طولانی‌مدت

هرچند لایه‌برداری گیاهی زمان بیشتری نیاز دارد که تأثیر خود را نشان دهد اما به‌دلیل استفاده از مواد طبیعی که غنی از مواد مغذی مهم مانند آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست هستند، اثر طولانی‌مدت نیز دارند.

۶. ارزان و در دسترس بودن

استفاده از روش لایه‌بردار گیاهی نسبت به شیمیایی هم ارزان‌تر بوده و هم به‌دلیل فراوانی گیاهان مؤثر در لایه‌برداری پوست، به راحتی در دسترس هستند.

۵ لایه‌بردار برتر گیاهی

۱. ماسک رزماری

این گیاه دارویی معطر خواص بسیار زیادی برای مراقبت از پوست دارد بطوریکه از عصاره رزماری در بسیاری از مواد تشکیل‌دهنده محصولات آرایشی و مراقبتی پوست جای دارد.

ترکیبات فعال رزماری نه تنها به تسکین التهاب پوست کمک می‌کند، بلکه قرمزی پوست را نیز کاهش می‌دهد.

رزماری پوست را هیدراته کرده و به متعادل کردن سبوم پوست کمک می‌کند. همچنین یک آنتی‌اکسیدانی است که از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.

این گیاه دارای ترکیباتی برای مبارزه با باکتری‌های مؤثر در ایجاد جوش و آکنه است و برخی بیماری‌های پوستی را تسکین داده و به پوست زیبایی و درخشانی هدیه می‌دهد.

گیاه رزماری منافذ مسدود پوست را پاکسازی کرده و گردش خون در سطح پوست را افزایش می‌دهد.

۲. ماسک دارچین

دارچین دارای خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد التهابی است.

دارچین غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند سینامالدئید و فلاونوئیدهاست که با مهار رادیکال‌های آزاد از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

این گیاه باکتری‌های مضر از سطح پوست را از بین می‌برد و منافذ آن را پاکسازی می‌کند. گردش خون را نیز افزایش می‌دهد و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بهتر و سریعتر به سلول‌های پوست می‌رسند.

همچنین با کاهش چربی‌های اضافی روی سطح پوست، جوش و آکنه را کاهش می‌دهد.

دارچین ترکیب ضد میکروبی فعال دارد که بهبود زخم را تقویت می‌کند.

این خواص دارچین درکنار رایحه جذابش، آن را به یک ماده عالی برای افزودن به روتین روزانه مراقبت از پوست تبدیل کرده است.

۳. ماسک آلوئه‌ورا

این گیاه محبوب برای مراقبت از پوست، سرشار از آنتی‌اکسیدان های قوی مانند ویتامین‌های A، B، C و E است.

در از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ایجاد یکنواختی پوست بسیار مؤثر است.

همچنین گردش خون در سطح پوست را افزایش می‌دهد و رنگ پوست را روشن می‌سازد.

گیاه آلوئه‌ورا تأثیر بسیار زیادی در افزایش کلاژن سازی دارد و رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

این گیاه حاوی آنزیم‌ها و هورمون‌های گیاهی است که تأثیر زیادی در تقویت و نرم کردن پوست دارند.

۴. ماسک زغال

زغال فعال یا زغال اکتیو به دلیل خواص بسیار مؤثری که دارد،ماده بسیار مفیدی برای لایه‌برداری پوست است.

حذف چربی، آلودگی و باکتری‌های مضر از روی پوست و رفع انسداد منافذ پوستی از کارکردهای زغال فعال است.

زغال اکتیو چربی پوست را متعادل کرده و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

۵. ماسک جو دو سر

این گیاه در ترکیبات خود ساپونین دارد که یک ماده پاک‌کننده طبیعی است. جو دو سر با حذف سلول‌های مرده، چربی‌های اضافی، باکتری‌ها و آلودگی‌ها، پوست را پاکسازی کرده و از آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد به آن وارد می‌کنند، محافظت می‌کند.

همچنین این گیاه دارای بتاگلوکان است که رطوبت پوست را حفظ کرده و التهابات پوستی را تسکین می‌دهد.


انتخاب روش مناسب باید با توجه به نوع پوست، مشکلات موجود و توصیه‌های پزشکان و متخصصان زیبایی انجام شود.

کلام آخر

در این مقاله به شما خاطرنشان کردم که لایه‌برداری گیاهی چه مزیت‌هایی نسبت به لایه‌برداری شیمیایی دارد و به دلیل خواص فراوان گیاهان بکار رفته در آن، اثرات فوق‌العاده عالی و طولانی برای پوست دارد.

گیاهان سرشار از آنتی‌‎اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر هستند که پوست همیشه  و به طور مداوم به آن‌ها نیاز دارد.

همچنین ۵ نوع از بهترین لایه‌بردارهای گیاهی که شمال ماسک‌های رزماری، دارچین، آلوئه‌ورا، زغال و دارچین هستند، به شما معرفی کردیم.

اگر به دنبال لایه‌بردارهای مفید برای پوستتان هستید، فروشگاه پاکو محصولاتی دارد که می‌تواند به شما برای داشتن پوستی زیبا کمک کند.

نجمه معینی هستم، کارشناس فرهنگی. تجربه کار در خبرگزاری‌ها و رپورتاژنویسی دارم، ولی علاقه من تو حوزه محتوانویسی و مطالعه کتاب است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه