پاکسازی پوست صورت چیست+معرفی محصولات و سه روش پاکسازی

پاکسازی پوست صورت یکی از راهکارهای مراقبت از پوست است که بعنوان روشی پیشگیرانه در بهبود کیفیت پوست و سلامت آن بسیار مؤثر می‌باشد. من در این مقاله شما را با پاکسازی پوست صورت آشنا می‌کنم و علاوه بر معرفی روش‌های پاکسازی، مزیت‌های آن را نیز با شما به اشتراک می‌گذارم.

اگر می‌خواهید که پوستی شفاف، سالم، بدون جوش و هرگونه لکه و کدری داشته باشید، چرا دست روی دست گذاشته‌اید؟ چرا انقدر برای زیباتر کردن پوستتان مقاومت می‌کنید؟ بخصوص شما دختران جوان که تا قبل از اینکه دیر شود و اثرات پیری روی پوستتان ظاهر شود، باید برای مراقبت از پوستتان و پیشگیری از پیری آن زودتر اقدام کنید.
متأسفانه تأثیرات افزایش سن روی پوست صورت سریع نمایان می‌شود اما باز هم نمی‌توان ناامید بود و برای داشتن پوستی زیبا و درخشان کاری نکرد.
خوشبختانه راه‌های زیادی برای مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری آن وجود دارد که من در این مقاله با پرداختن به مسئله پاکسازی صورت، به طور صریح آورده‌ام که پاکسازی تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از روند پیر شدن پوست دارد.
پس این مقاله را از دست ندهید و از نکاتی که در اینجا آورده شده، نهایت استفاده را ببرید.

 

پاکسازی پوست صورت چیست؟

پاکسازی پوست(Skin Cleaning) عبارت از فرایند تمیز کردن، تصفیه و بهبود کیفیت پوست با استفاده از محصولات و تکنیک‌های مختلف است.
این فرایند شامل از بین بردن آلودگی‌ها، مواد آرایشی، سلول‌های مرده، چربی‌های اضافی و آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی هوا و نور خورشید است.
پاکسازی یک قدم اساسی در روتین مراقبت از پوست صورت است که باعث بهبود تنظیم چربی، جوانسازی و سالم کردن پوست می‌شود.
برای اینکه انواع محصولات مراقبتی پوست مانند کرم دور چشم، آبرسان‌ها، سرم‌ها و یا روغن‌ها به خوبی روی پوست اثرگذار باشند، پاکسازی پوست باید به طور منظم صورت گیرد.

۷ مزیت پاکسازی پوست صورت

پاکسازی پوست به‌عنوان یک مرحله اساسی در مراقبت از پوست، دارای مزیت‌های بسیار زیادی است. برخی از این مزیت‌ها عبارتند از:

۱. از بین بردن آلودگی‌ها

در طول روز پوست ما به طور مداوم در معرض باکتری‌ها، آلاینده‌ها، ویروس‌ها، کثیفی‌ها و سلول‌های مرده قرار می‌گیرد.
پاکسازی پوست کمک می‌کند تا آلودگی‌های محیطی، گردوغبار، آلودگی هوا و مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی از روی پوست پاک شوند.

۲. کنترل چربی

پاکسازی مؤثر کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی از روی پوست جدا شوند و چربی پوست کمتر شود.

۳. حفظ شفافیت پوست

غدد ریزی زیر پوست وجود دارند که روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند. این سبوم از پوست در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند.
روغنی که توسط غدد ریز زیر پوست تولید می‌شود از مسیر فولیکول‌های مو به سطح پوست رفته و لایه‌ای روی پوست تشکیل می‌دهد تا از نفوذ باکتری‌ها یا سایر عوامل مضر جلوگیری کند.
تجمع بیش از حد آلودگی روی پوست باعث انسداد فولیکول‌ها و به دام افتادن سبوم زیر پوست می‌شود.
فقدان سبوم در سطح پوست نیز موجب می‌شود تا باکتری‌ها به فولیکول‌ها نفوذ و پوست را دچار التهاب کنند که این التهاب منجر به جوش و آکنه می‌شود.
پاکسازی پوست صورت منافذ را از آلودگی‌ها پاک می‌کند تا از تجمع آلودگی‌ها جلوگیری شود و روغن سبوم بدون مانع به سطح پوست برسد.

۴. تقویت آبرسانی

روی پوست کم آب که به آن دهیدراته نیز می‌گویند، به مرور چین و چروک‌ها پدیدار می‌شوند.
پاکسازی منظم پوست صورت اگر همراه با استفاده از آبرسان یا مرطوب‌‌کننده باشد، نقش مهمی در حفظ رطوبت پوست دارد.
همچنین کنترل PH پوست با استفاده از پاکسازی پوست، موجب حفظ سلامت پوست می‌شود. عدم تعادل PH پوست منجر به تحریک و بروز مشکلات در پوست می‌شود.

۵. افزایش خون‌رسانی به پوست

خون‌رسانی مناسب باعث افزایش تأمین مواد غذایی و اکسیژن به پوست می‌شود. پاکسازی پوست موجب افزایش جریان خون‌رسانی شده و در نتیجه منجر به جوانسازی پوست می‌شود.

۶. افزایش اثربخشی محصولات مراقبتی پوست صورت

پوست در صورت پاک و تمیز بودن، به بهترین نحو قابلیت جذب محصولات مراقبتی را دارد و اثرات بیشتری روی پوست می‌گذارد.

۷. حفاظت از پوست صورت در برابر آلودگی و نور خورشید

پاکسازی عامل مهمی برای جلوگیری از نفوذ آلودگی‌ها و اثرات مخرب نور خورشید بر پوست صورت است.

اثرات پاکسازی نکردن پوست صورت

عدم پاکسازی پوست صورت منجر به اثرات منفی زیر می‌شود:

۱. مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه
۲. خشک شدن پوست و احساس سوزش
۳. افزایش چربی روی پوست
۴. پیری پوست و افزایش چین و چروک‌ها

۳ مرحله پاکسازی پوست

پاکسازی پوست صورت شامل ۳ مرحله است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱. پاکسازی اولیه

هدف این مرحله حذف سلول‌های مرده پوست است. خارجی‌ترین لایه سطح پوست که اپیدرم نام دارد، از چندین لایه سلولی تشکیل شده است. وظیفه این سلول‌ها محافظت از پوست در برابر عفونت‌ها، ویروس‌ها و آسیب‌ها است.
سلول‌های پوست صورت، مانند هر سلول دیگری در بدن، در یک فرایندی به نام تجدد سلولی قرار می‌گیرند.
در این فرایند، سلول‌های جدید از لایه‌های پایین‌تر پوست رشد کرده و به سمت لایه‌های بالاتر حرکت می‌کنند. این سلول‌ها به محض رسیدن به سطح پوست، به سلول مرده تبدیل می‌شوند.
سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست تجمع یافته و حالتی خشک و کدر به پوست می‌دهند. این اتفاق منجر به ایجاد جوش‌ها می‌شوند.
بنابراین، پاکسازی پوست به‌منظور از بین بردن این سلول‌های مرده و تسریع در تجدد پوست انجام می‌شود.

۲. تمیز کردن عمقی پوست

پس از حذف سلول‌های مرده از روی سطح پوست، نوبت به پاکسازی عمقی می‌رسد. در این مرحله چربی‌های اضافی که موجب بسته شدن منافذ پوست می‌شوند، پاکسازی خواهند شد. این چربی‌های اضافی باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شوند.
همچنین آلودگی‌های عمیق‌تر نیز در این مرحله برداشته شده و پوست تمیزتر و صاف‌تر می‌شود.

۳. آبرسانی به پوست صورت

نهایتاً پس از پاکسازی عمقی و برداشتن سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوست صورت، نوبت تغذیه و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به پوست است.
در این مرحله باید از محصولات مراقبتی با ترکیب آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌ها استفاده کرد که برخی از این محصولات عبارتند از:
۱. کرم یا لوسیون مرطوب کننده با ترکیبات فراوانی از گلیسیرین، هیالورونیک اسید، روغن‌های طبیعی و عصاره‌های گیاهی
۲. سرم‌های آبرسان مانند سرم ویتامین C

۸ محصول مناسب پاکسازی پوست صورت

۱. پاک‌کننده‌های ژل

این نوع پاک‌کننده‌ها محصولاتی هستند که برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و چربی‌ها استفاده می‌شوند. ژل‌ها معمولاً حاوی مواد نرم‌کننده مانند آلوئه‌ورا و گلیسیرین هستند و می‌توانند به طور مؤثر به تمیز و لطیف شدن پوست کمک کنند.
پاک‌کننده‌های ژل معمولاً مناسب انواع مختلف پوست بوده و باعث هیدراته شدن پوست می‌شوند.

۲. کرم‌های پاک‌کننده

کرم‌های پاک‌کننده پوست، محصولاتی هستند که آلودگی‌ها، چربی‌ها، آثار آرایش و سایر ذرات کثیفی که بر روی پوست وجود دارند را از بین می‌برند.
این محصولات عموماً شامل ترکیبات ملایمی هستند که موجب تمیزی و نرمی پوست صورت و در عین حال رطوبت‌رسانی و تقویت آن می‌شوند.
ترکیباتی مانند سالیسیلیک اسید، هیالورونیک اسید، روغن‌های طبیعی و عصاره‌های گیاهی در کرم‌های پاک‌کننده پوست استفاده می‌شوند. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از هر کرم پاک‌کننده، نوع پوست خود را بشناسید و محصولات مناسب برای نوع پوستتان را انتخاب کنید.

۳. فوم‌های پاک‌کننده

محصولات بهداشتی هستند که برای تمیزی پوست صورت استفاده می‌شوند. فوم پاک‌کننده از ترکیب خاص از مواد شوینده، نرم‌کننده و رطوبت‌رسان تشکیل شده است که به کمک آب، کثیفی‌ها، آلودگی‌ها و آرایش را از پوست جدا کرده و تمیز می‌کند.
بیشتر فوم‌ها دارای رایحه و افزودنی‌های مرطوب‌کننده هستند، که پوست را لطیف می‌کنند.
فوم‌های پاک‌کننده برای انواع پوست‌ها مناسب هستند و می‌توانند به‌عنوان یک قسمت اساسی از روتین مراقبت از پوست استفاده شود.

۴. لوسیون‌های پاک‌کننده

این محصولات آرایشی نیز برای از بین بردن آلودگی‌های پوست استفاده می‌شوند و حاوی مواد رطوبت‌رسان نیز هستند تا از خشکی پوست جلوگیری کنند.
بیشتر لوسیون‌ها بر پایه آب هستند و برای انواع مختلف صورت مناسبند.

۵. پاک‌کننده‌های روغنی

این محصولات برای پاکسازی و تمیز کردن پوست از آلودگی‌ها و آرایش استفاده می‌شود. آن‌ها از ترکیبی از روغن‌های سبک و ملایم تشکیل شده‌اند که به کمک آب، چربی و کثیفی‌های پوست را از بین می‌برند.
پاک‌کننده‌های روغنی معمولاً برای پوست‌های خشک و حساس بسیار مؤثرند زیرا از خشکی و تیرگی پوست جلوگیری می‌کنند.

۶. لایه‌بردارها

محصولاتی هستند که برای پاکسازی و رفع انسداد منافذ پوست استفاده می‌شوند. ترکیبات لایه‌بردارهای پوستی از مواد شیمیایی ملایم مانند اسید سالیسیلیک، اسیدهای میوه و اسکراب است و با استفاده منظم از آن‌ها چین و چروک‌ها کاهی و بافت پوست بهبود می‌یابد.

۷. آب پاک‌کننده

این محصول با وجود اینکه بافت سبکی دارد اما قدرت پاک‌کنندگی آن بسیار بالاست.
آب پاک‌کننده‌ها برای پاکسازی انواع پوست و مشکلات مختلف پوستی مناسب هستند.

۸. بالم‌های پاک‌کننده

در این محصولات ترکیبات حاوی روغن‌های طبیعی، عصاره‌ها و مواد نرم‌کننده بکار رفته که به کمک پدهای پنبه‌ای آلودگی و سبوم اضافی را از پوست پاک می‌کنند.
بالم‌های پاک‌کننده برای انواع مختلف پوست قابل استفاده است اما برای پوست‌های خشک به‌دلیل فرمولاسیون غنی و نرم‌کننده بسیار مرثر است.

۳ روش پاکسازی پوست صورت

۱. پاکسازی در خانه با مواد طبیعی

پاکسازی در خانه شامل استفاده از محصولات طبیعی و در دسترس است. زردچوبه، عسل، قهوه، دارچین و لیمو از جمله مواد طبیعی هستند که برای پاکسازی پوست در خانه استفاده می‌شوند.
این روش می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:
۱. شستشو: این مرحله با استفاده از یک محصول مناسب مانند مخلوط آب و گلاب یا کرم شستشوی مناسب پوست انجام می‌گیرد.
۲. اسکراب: با استفاده از یک اسکراب خانگی، پوست از سلول‌های مرده تمیز شده و ترکیبات مفیدی را جذب می‌کند.
۳. ماسک: مواد موجود در ماسک‌های خانگی می‌توانند پوست را تغذیه کرده، موجب کاهش چین و چروک‌ها و التهاب شده و رطوب‌رسانی به پوست را افزایش دهند.
۴. تقویت‌کننده: با سرم یا محلول‌های تقویتی می‌توان مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری پوست را تأمین کرد.
۵. مرطوب‌کننده: استفاده از مرطوب‌کننده برای حفظ رطوبت و پیشگیری از خشکی پوست بسیار مهم است.

۲. فیشیال پوست

فیشیال یکی از انواع پاکسازی و مراقبت پوست است که معمولاً توسط پزشکان و متخصصان زیبایی انجام می‌شود.
این روش صورت شامل مراحل زیر است:
۱. تمیزکاری و پاکسازی: در این مرحله پوست صورت با استفاده از پاکسازی سطحی یا عمیق تمیز شده تا از هر نوع آلودگی یا چربی پاک شود.
۲. اسکراب: سلول‌های مرده پوست صورت با استفاده از لایه‌بردار ملایم از بین می‌رود.
۳. بخور پوست: با بخور دادن منافذ پوست باز می‌شود. همچنین جریان خون‌رسانی و رطوبت پوست به پوست در این مرحله نیز افزایش می‌یابد.
۴. اکستراکشن(استخراج): انواع ناخالصی ها از جمله دانه‌های سرسیاه و سرسفید از بین می‌روند. علاوه بر این با از بین بردن منافذ مسدود شده، ظاهر پوست را بهبود می بخشد.
۵. ماسک: ماسک صورت برای کمک به از بین بردن ناخالصی‌ها، خشکی پوست و تیرگی استفاده می‌شود. درمان جوش‌ها، کم آبی پوست صورت و آسیب های ناشی از نور خورشید از جمله مزیت‌های این مرحله است.

۳. پاکسازی پوست صورت با لیزر

پاکسازی پوست صورت با استفاده از لیزر یک فرایند پوستی پیشرفته و مؤثر است که برای درمان مشکلات مختلف پوستی مانند لک‌ها، جوش و جای جوش، چین و چروک و زیباسازی پوست استفاده می‌شود.
در روش لیزری، یک دستگاه با تابش نور قوی و کنترل‌شده بر روی پوست صورت، رنگدانه‌ها را تحریک کرده و موجب کاهش تولید غدد چربی می‌شود.
این شیوه تأثیر فراوانی در افزایش تولید کلاژن و الاستین و تقویت و جوان‌تر شدن پوست دارد و موجب کاهش خشکی و التهاب آن می‌شود.
این کار حتماً باید توسط پزشکان و متخصصان خبره انجام شود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله دیدید، پاکسازی پوست برای حفظ جوانی و زیبایی، شفاف شدن و جلوگیری از پیرشدن پوست صورت بسیار مفید است.
پاکسازی پوست مزیت‌های فراوانی دارد که تقویت آبرسانی، حفظ شفافیت و افزایش خون‌رسانی از جمله آن‌هاست. همچنین محصولاتی به شما معرفی شد که برای پاکسازی انواع صورت بسیار اهمیت دارند مانند لوسیون‌ها، ژل‌ها و کرم‌ها.
همچنین به روش‌های پاکسازی پوست که شامل روش خانگی، لیزر و فیشیال بود، اشاره شد.
دیگر تصمیم شماست که برای داشتن پوستی شفاف و درخشان چه روتین مناسب پوستتان انتخاب کرده و انجام دهید.

نجمه معینی هستم، کارشناس فرهنگی. تجربه کار در خبرگزاری‌ها و رپورتاژنویسی دارم، ولی علاقه من تو حوزه محتوانویسی و مطالعه کتاب است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه