علائم روماتیسم و روش‌های موثر کنترل آن

علائم و روش‌های کنترل روماتیسم

آشنایی با انواع بیماری روماتیسم و روش‌های موثر کنترل آن در این محتوا بطور کامل بررسی شده است، در صورت مطالعه و اقدام به پیشنهادات آن بدون شک درد و آزار این بیماری خودایمنی بشدت کاهش خواهد یافت.

روماتیست یا آرتریت روماتوئید در حدود بیش از ۱۲۰ هزار نفر از افراد بالای۱۶ سال جامعه ایران را مبتلا ساخته است. البته این بیماری خود ایمنی ناشناخته ممکن است،در هر سنی و هر فردی را درگیر خود کند.

با توجه به اینکه روماتیسم یک بیماری طاقت فرسا و دردآوری است، لذا اگر احساس می کنید به این بیماری درگیر شده‌اید، اقدامات لازم را برای پیشگیری آن زودتر شروع کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

تا پایان این محتوا همراه من باشید، تا ابتدا با بیماری روماتیسم و ریشه‌های آن آشنا شوید و در ادامه با ارائه روش‌های موثر کنترل این بیماری بطور مفصل کسب اطلاع کنید.

روماتیسم چیست ؟

یک بیماری خود ایمنی است که انواع مختلفی دارد. این بیماری ممکن است اندام های مختلفی از بدن را درگیر کند. انواع رماتیسم نیز بر اساس اندامی که درگیر شده است تقسیم بندی می شود. این بیماری نوعی بیماری التهابی است که ممکن است مشکلات و عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد.

 انواع روماتیسم و شایع ترین آن

روماتیسم قلبی

روماتیسم قلبی یکی از انواع بیماری‌هایی است که در آن فرد به نارسایی احتقانی قلب دچار می‌شود که می‌تواند ناشی از اختلال در دریچه‌های قلب باشد. کسانی که به روماتیسم قلبی دچار می‌شوند به تب روماتیسمی هم مبتلا بوده‌اند.


روماتیسم چشمی

از انواع بیماری‌های روماتیسمی که می‌تواند باعث کوری و اختلال در بینایی شود، روماتیسم چشمی است. لایه‌های چشمی شما ملتهب می‌شوند و به ساختار چشم به طور جدی آسیب می‌رسد.


روماتیسم پوستی

کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند و علائم پوستی را تجربه می‌کنند، به روماتیسم پوستی مبتلا شده‌اند. این نوع از روماتیسم مانند انواع دیگر که در بالاتر به آنها اشاره کردیم، مفصلی نیستند که می‌توان با مشاهده عکس روماتیسم پوستی به تفاوت آن‌ها پی برد.


روماتیسم استخوانی ستون فقرات

آرتریت روماتوئید ستون فقرات می‌تواند منجر به درد گردن، کمردرد، درد پاها یا بازوها و مشکلات ستون فقرات شود. در موارد پیشرفته، زوال مفصل در ستون فقرات می‌تواند منجر به فشردگی طناب نخاعی یا ریشه‌های عصبی نخاعی شود.


روماتیسم گردنی

تخریب مفصل گردن در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است منجر به ناهماهنگی مهره‌ها که ممکن است باعث درد، نقایص عصبی و بدشکلی شود.


روماتیسم دست

در این نوع رماتیسم، پوشش مفصل (سینوویوم) ملتهب و متورم می‌شود و غضروف و استخوان را فرسایش می‌دهد. بافت متورم همچنین ممکن است رباط‌های اطراف را که بافت‌های همبند هستند که استخوان‌ها را کنار هم نگه می‌دارند، کشیده و در نتیجه تغییر شکل و بی‌ثباتی ایجاد کند.


روماتیسم معده و روده (روماتیسم گوارشی)

رماتیسم اغلب بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد و از متخصصان گوارش اغلب خواسته می‌شود بیمارانی را با علائمی که تصور می‌شود نشان‌دهنده یک رومانیسم زمینه‌ای یا همزمان هستند، ارزیابی کنند.


روماتیسم غده تیروئید (روماتیسم غیر مفصلی)

تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید هستند.


روماتیسم غیر التهابی لگن و کمر

مفاصل اصلی از جمله لگن، زانو و دست‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری با افزایش سن منجر به کمردرد می‌شود.

خطرناکترین نوع روماتیسم (کدام نوع روماتیسم خطرناک است؟)

شابع‌ترین نوع آرتریت و روماتیسم، روماتیسم آرتروز است و این بیماری می‌تواند از خطرناک‌ترین نوعآن  باشد. البته که انواع دیگر روماتیسم که مفصلی نیستند مانند روماتیسم چشمی هم بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث کوری شود.

بافت همبند، استخوان ها و مفاصل از جمله ارگان هایی که در روماتیسم بیش از دیگر قسمت های بدن درگیر می شود. با اینکه این بیماری غالبا مفاصل را مبتلا می سازد، اما در برخی موارد چشم، ریه، رگ های خونی، قلب و پوست از قسمت هایی است که ممکن است، بیش از سایر اندام ها در معرض خطر قرار بگیرند.

 روماتیسم چگونه بوجود می‌آید؟

اگر بخواهیم کمی علمی‌تر به روماتیسم و علت ابتلا شدن به آن بپردازیم، باید از سیستم دفاعی بدن آغاز کنیم.

سیستم دفاعی در حالت عادی در مقابل ویروس ها و حملاتی که به بدن صورت می گیرد، از آن دفاع می کند. برای این کار، این سیستم با تولید موادی به نام پادتن ها یا همان آنتی بادی، به نابودی ویروس های مضر و تخریب کننده می پردازد.
اما گاهی ممکن است به دلایل نامشخصی سیستم دفاعی بدن دچار اختلال شده و به جای دفاع در برابر حملات دشمنان خارجی، با تولید آنتی پادتن بر ضد سلول‌های مفصل و هجوم به سلول های سالم مفاصل و بافت های همبند، به سلول‌های بدن صدمات شدیدی وارد کند. این حملات منجر به ایجاد بیماری خود ایمنی روماتیسم می شود.

علائم بیماری روماتیسم ( آرتریت روماتوئید) چیست ؟

  • تنگی نفس
  • خشکی مفاصل
  • خستگی ، تب و کاهش وزن
  • التهاب در قسمت های مختلف بدن به ویژه پوست ، مفاصل و …
  • و …

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه