جوانسازی پوست صورت و معرفی ۵ روش برتر آن

درود و سپاس بر دوستان و همراهان همیشگی آکادمی پاکو. محتوای جوانسازی پوست صورت از موضوعات ترند شده و از طرفی پردغدغه امروز جامعه ایران است. بر همین اساس در این محتوا ابتدا با مفهوم جوان سازی پوست صورت آشنا می‌شوید، و در ادامه بهترین روش‌های جوانسازی و زیباسازی پوست صورت را با مثال‌های واقعی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حتما شما هم مثل من وقتی چین‌وچروک‌های صورتتان را می‌بینید نا امید می‌شوید و از خودتان شاکی می‌شوید که چرا، برای سلامتی پوست صورتتان وقت کافی نگذاشته‌اید.

نگران نباشید، هیچوقت برای جبران بی‌توجهی به سلامتی و زیبایی بخودمان دیر نیست. بهترست برای جوانسازی و سلامت پوست صورت آگاهی خود را بالا ببرید و تصمیم جدی برای مراقبت همیشگی از آن داشته باشید.

سلامت و زیباسازی پوست صورت در افزایش احساس رضایت قلبی، حس مفید بودن، پیدا کردن همسر دلخواه، موفقیت شغلی و … بسیار مؤثر است و موجب می شود با اعتماد به نفس بهتری در جامعه حضور پیدا کنید، و دروناً احساس شادکامی و خوشبختی بیشتری داشته باشید.

روش های زیادی برای زیباسازی و سلامت پوست و مورد تأیید متخصصین و مشاوران زیبایی وجود دارند، که این روش ها هم برای پیشگیری و هم برای درمان قابل استفاده هستند.

قبل از اینکه به سراغ معرفی روش‌های جوانسازی پوست صورت برویم، درباره سلامت پوست صورت تعریف مختصری ارائه می‌دهیم تا با این موضوع که این روزها به یک دغدغه جدی تبدیل شده، بیشتر آشنا شوید.

تا پایان این مقاله با من همراه باشید، تا با انواع روش‌های زیباسازی پوست صورت همراه با مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

جوانسازی پوست صورت چیست؟

جوان سازی پوست صورت فرآیندی از روش‌های تجربی – علمی با جذابیت ظاهری و سلامت پوست صورت است.

این فرآیند از اقدامات درمانی تا تغییر عادات غذایی و سبک زندگی و استفاده از کرم‌های مختلف، همگی به بازسازی پوست صورت کمک می‌کنند و با انجام آن‌ها می توان پیری پوست صورت را به عقب انداخت.

برخی از روش‌های زیباسازی پوست صورت در بین مردم از زمان‌های قدیم نیز رواج داشته است. شواهد نشان می‌دهند که مردم کشورهای مصر، چین، هند و ایران با استفاده از روغن‌های گرفته شده از گیاهان دارویی به حفظ سلامت پوست صورت می‌پرداختند.

در قرون وسطی نیز به دلیل اینکه رنگ روشن و درخشان پوست به عنوان نمادی از زیبایی و ثروت شناخته می‌شد، عمدتاً از گیاهان دارویی برای زیبا کردن پوست صورتشان استفاده می‌کردند.

در دو قرن اخیر نیز انواع کرم‌ها و ماسک‌ها رواج پیدا کرد، و امروزه نیز علاوه بر استفاده از انواع مختلف کرم‌ها، روش‌های جدیدی مانند تزریق ژل و بوتاکس، PRP، کربوکسی تراپی، مزوتراپی و … بین مردم مرسوم شده است.

جوانسازی پوست صورت

چرا پوست صورت دچار پیری زودرس می‌شود؟

۱.کاهش کلاژن و الاستین

تحقیقات نشان می‌دهند با افزایش سن، کلاژن و الاستین پوست صورت کاهش می‌یابد.

کلاژن و الاستین دو پروتئینی هستند که خاصیت ارتجاعی به پوست می‌دهند، این خاصیت ارتجاعی باعث سفتی پوست شده و از شل شدن آن جلوگیری می‌کند. کاهش این دو پروتئین و در نتیجه شلی پوست موجب افزایش چین و چروک می‌شود.

تا اینجا متوجه شدید که کاهش خاصیت ارتجاعی پوست چین و چروکها روی پوست صورت را افزایش می‌دهند. اما به جز عامل افزایش سن، چه عوامل دیگری در افزایش روند پیری پوست صورت مؤثرند؟

۲.نور خورشید

وقتی به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بخاطر پرتوهای مضر اشعه UV (اشعه فرابنفش که می‌تواند در پوست نفوذ کند) روی پوست چین و چروک و لکه‌های پوستی ظاهر می‌شود که بعضاً نشان‌دهنده سرطان پوست است.
هر چند نور آفتاب منبع غنی از ویتامین D است، اما قرارگرفتن در معرض نور خورشید برای ساعات طولانی عوارض خطرناکی برای پوست بخصوص پوست صورت دارد.
قرار گرفتن به مدت حدوداً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز برای دریافت ویتامین D کافی است، فقط باید به این نکته توجه کرد که این کار باید قبل از ساعت ۱۱ صبح و بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر انجام گیرد.

۳.سبک زندگی ناسالم

عامل مهم دیگری که پیری زودرس پوست را به همراه دارد، سبک زندگی ناسالم است.

 

مصرف بالای:
  • چربی های اشباع شده
  •  نمک
  • قندهای ساده مانند شکلات و شیرینی
  • غذاهای فراوری شده

و به میزان کافی آب نخوردن و کاهش مصرف مواد غذایی با فیبر و آنتی اکسیدان های بالا، تأثیرات منفی بسیاری روی سلامت پوست صورت می‌گذارد.

علاوه بر این موارد، با شرایط دیگری مانند طرز غلط خواباندن صورت روی بالشت، مصرف الکل، سیگار کشیدن، ورزش نکردن، زندگی در شهرهای بزرگ صنعتی با آلودگی بالای هوا و استرس‌های ناشی از محیط زندگی، پیری زودرس پوست اتفاق می‌افتد.

۴.روش‌های غلط پاکسازی پوست صورت

یکی دیگر از عوامل به خطر افتادن سلامت پوست، شست‌وشوی اشتباه صورت است. نحوه نادرست خشک کردن پوست صورت، عدم شناخت نوع پوست صورت و استفاده از شوینده‌ها و کرم‌های نامناسب، شست‌وشوی صورت با آب داغ و استفاده از لیف‌های زبر، پوست صورت را دچار پیری زودرس می‌کنند.

تأثیرات جوانسازی پوست صورت

تا اینجا آموختیم که جوانسازی پوست صورت چیست؟ و چه عواملی زیبایی پوست ما را کاهش می‌دهند. حال می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که زیباسازی پوست صورت چه تأثیراتی بر زندگی ما دارد.

تأثیر زدودن آلودگی از پوست صورت

یکی از تأثیرات جوانسازی پوست صورت پاکسازی از آلودگی‌هاست. لایه‌برداری و پاکسازی پوست صورت، اثرات آلودگی‌های ناشی از عوامل محیطی مانند آلودگی هوا به طور قابل توجهی از بین می‌برند.

بهتر شدن ظاهر پوست

اگرچه ممکن است زیباسازی پوست صورت اثرات کاملی برای سلامت آن نداشته باشد، اما در جهت بهتر شدن ظاهر پوست صورت بسیار مؤثر است. برای مثال اثرات آفتاب سوختگی را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. همچنین پاکسازی پوست صورت، روشنی و شادابی آن را نیز به دنبال دارد.

سلامت بدن

زیباسازی پوست صورت به سلامت بدن ما نیز کمک شایان توجهی می‌کند. برای مثال کاهش مصرف قند و شکر که از عوامل مهم آسیب به پوست صورت است، باعث بهبود عملکرد هورمون‌های بدن و در نتیجه سلامت آن می‌شود.

از بین رفتن اثرات جوش بر روی صورت

پاکسازی پوست صورت می‌تواند در کاهش جوش‌ها و بهبود اثرات آن بر روی پوست صورت تاثیر بگذارد. با انجام این اقدامات جای جوش‌ها یا کامل از بین می‌رود یا کمرنگ می‌شود.

احساس رضایت از خود و حضور موفق در جامعه

زیبایی پوست صورت بر بالا بردن احساس رضایت و شادکامی مؤثر است و با بالا بردن حس اعتماد به نفس در افراد، موفقیت آنها در جامعه را تضمین می کند، چرا که جذابیت صورت افراد در نقش‌آفرینی موفق آنها در زندگی اجتماعی مسئله‌ای غیرقابل انکار است.

انواع روش‌های جوانسازی پوست صورت

قبل از معرفی این روش‌ها، یادآور می‌شویم که ممکن است برخی از آنها عوارضی برای بدن شما داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از انجام هرکدام از روش ها با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

۱.کرم ها

کرم هایی که مواد تشکیل‌دهنده آنها حاوی اسید هیالورونیک، اسید سالیسیلیک، رتینول و همچنین مواد آبرسان است، در بازسازی پوست صورت و زیباسازی آن مؤثرند.

همچنین آنهایی که در موادشان ویتامین C یا ویتامین E  بکار برده شده به سلامت پوست صورت کمک می‌کنند. کرم‌ ضدآفتاب نیز باید جزو روتین روزانه مراقبت پوستی قرار بگیرند.

۲.ماسک‌های خانگی

ماسک‌های خانگی به دلیل استفاده از مواد سالم و طبیعی راهی مؤثر برای زیباسازی پوست صورت هستند. از جمله این ماسک‌ها، ماسک خیار است که دارای خواص آبرسانی و ضد التهابی است. از دیگر ماسک‌های خانگی نیز می‌توان به ماسک آلوئه‌ورا اشاره کرد که خاصیتی مانند ماسک خیار دارد. همچنین می‌توان از ماسک عسل و ماسک چای سبز نیز نام برد.

۳.ماساژ صورت

ماساژ مداوم پوست صورت نیز یکی از راه‌های کاهش چین و چروک و بازسازی پوست صورت است. این روش عوارضی برای صورت ندارد و نه تنها باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شود بلکه موجب افزایش جریان خون صورت شده که مانعی برای افزایش چین و چروکهای پوست است.

برای ماساژ صورت از انواع روغن‌ها و پاک کننده‌های چربی مانند روغن آرگان و روغن بادام استاده می‌کنند.

 

۴.روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی

روش‌های تهاجمی، روش‌هایی هستند که نیاز به عمل جراحی دارند، مانند جراحی پلاستیکی.

روش‌های غیرتهاجمی هم استفاده از لیزرها، تزریق چربی، تزریق ژل و بوتاکس، استفاده از کرم‌ها و ماسک‌ها و مراقبت‌های خانگی از پوست صورت است.

۴.۱ تزریق ژل و بوتاکس

بوتاکس یک نوع سم است که با اثرگذاشتن بر سیستم عصبی، باعث فلج شدن عضله ای که بوتاکس به آن تزریق شده، می‌شود.

در تزریق ژل نیز ماده ژلاتینی دارای اسید هیالورونیک در پوست صورت تزریق شده و از کم شدن و از بین رفتن آب زیر پوست جلوگیری می‌کند.

هرچند اینها دو روش بسیار پرطرفدار است، اما ممکن است عوارضی مانند التهاب، عفونت و افتادگی پلک در فرد بروز کند. در برخی افراد نیز سردرد و حالت تهوع رخ می‌دهد.

 

۴.۲ تزریق چربی

در این روش مقداری چربی از نواحی مختلف بدن مانند ران و شکم که چربی‌های اضافی دارند، برداشته شده و  توسط سوزن‌های با سر بسیار ریز به صورت تزریق می‌شود.

عوارض این روش ممکن است شامل عفونت، قرمز شدن پوست، خارش و … باشد.

 

۴.۳ مزوتراپی

در مزوتراپی انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های E و C، اسید هیالورونیک و آبرسان‌های قوی در پوست صورت تزریق می‌شود. این روش جریان گردش خون را افزایش داده و در نتیجه کلاژن‌سازی و سفت شدن پوست و کاهش چین و چروک رخ می‌دهد.

مزوتراپی عوارض زیادی ندارد، اما ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند. التهاب و ورم نیز از دیگر عوارض مزوتراپی است.

 

۴.۴ کربوکسی تراپی

تزریق گاز دی‌اکسید‌کربن( CO2) به زیر پوست را کربوکسی تراپی می‌گویند. این روش نوعی مزوتراپی است. این گاز اکسیژن‌رسانی در زیر پوست صورت را میسر می‌سازد و در نتیجه جریان گردش خون افزاش یافته و چین و چروکها و حتی لکه‌های پوستی از بین می‌روند.

این روش عوارض مهمی ندارد و تنها ممکن است پوست دچار قرمزی و کبودی شود.

 

۴.۵ پلاسمای غنی از پلاکت(PRP)

در این روش نخست، خون فرد گرفته شده و طی مراحلی پلاکت‌های خون را جدا کرده و به صورت تزریق می‌کنند. این کار به این منظور انجام می‌شود که سلول‌های پوست بهبود یافته و کلاژن‌سازی در پوست افزایش یابد.

روش PRP عوارض خاصی ندارد و فقط ممکن است فرد دچار درد و ناراحتی شود.

 

۴.۶ میکرونیدلینگ

در این روش به وسیله غلتکی که سوزن‌های کوچکی دارد، زخم‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود. هدف اصلی این روش تحریک پوست صورت و در نتیجه افزایش کلاژن‌سازی است، که باعث کاهش چین و چروک و اثرات پیری پوست صورت می‌شود. میکرونیدلینگ نیز یک روش غیرتهاجمی است.

از عوارض میکرونیدلینگ می توان به کبودی، خارش و قرمزی پوست اشاره کرد.

 

۴.۷  لیزر

در این روش با استفاده از لیزر، لایه‌های آسیب دیده پوست از بین می‌رود و با تحریک کردن پوست، کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهند. این روش شامل هایفوتراپی، لیزر فرکشنال و اندولیفت است.

عوارض استفاده از لیزر نیز می‌تواند درد و قرمزی باشد.

 

۴.۸ لیفت صورت با نخ

در این روش، نخ‌های لیفت از طریق سوزن‌های ریزی زیر پوست صورت تزریق شده و این نخ‌ها با جذب شدن موجب تحریک پوست و در نتیجه افزایش تولید کلاژن می‌شوند.

عوارض لیفت با نخ نیز ممکن است خونریزی، عفونت و سوزش باشد.

در نتیجه:

در این مقاله دانستید که کاهش کلاژن و الاستین پوست منجر به بروز چین و چروک‌ها و پیری پوست می‌شود.

همچنین آموختید که روش‌های مختلف جوانسازی اعم از روش‌های خانگی یا روش‌های کلینیکی مانند تزریق ژل و بوتاکس وجود دارد و برای حفظ زیبایی پوست باید به سمت استفاده از مواد غذایی سالم بروید.

درآخر باید بدانید که هر تصویری از پوست نمایانگر سلامتی یا بیماری بدنتان است، پس در درجه اول برای زیباسازی پوست صورتتان باید سبک زندگی سالم را اولویت قرار دهید و از پوستتان به طور مرتب مراقبت کنید.

برای اینکه برای جوانسازی پوست صورتتان اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله‌های من را در سایت پاکو دنبال کنید.

نجمه معینی هستم، کارشناس فرهنگی. تجربه کار در خبرگزاری‌ها و رپورتاژنویسی دارم، ولی علاقه من تو حوزه محتوانویسی و مطالعه کتاب است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه