مقایسه انواع کینوا از نظر خواص و ارزش غذایی آن

مقایسه انواع کینوا
مقایسه انواع کینوا از نظر خواص و ارزش غذایی، نگاه شما را نسبت به کارایی‌ها و نحوه پخت سه نوع کینوا سفید، قرمز و سیاه کامل می‌کند. شما در این مقاله با تفاوت سه نوع کینوا، از نظر طعم، روش پخت و خواص شگفت انگیز آن بطور کامل، آشنا می‌شوید و بدون شک این شناخت به شما کمک می‌کند، یکی از علاقمندان این محصول مغذی شوید.

نام کینوا، برای برخی افراد، تازه‌گی دارد و ما در اینجا با مقایسه انواع کینوا از نظر خواص و ارزش غذایی آن، این دانه گیاهی را بهتربه شما معرفی می‌کنیم.

چند سالی هست که نام کینوا را می‌شنوم . هر جا که صحبت از کاهش وزن می‌شود؛ غیر ممکن است که از کینوا صحبتی نشود.

برای اولین بار، وقتی اسم کینوا را شنیدم، بدون توجه به خواصش، کنجکاو دیدن کینوا شدم. این دانه‌های ریز رنگی را اگر شما هم ببینید و با هم مقایسه کنید و حتی پخت انواع غذا با دانه‌های کینوا را یاد بگیرید، مطمعنم که شما هم عاشقش می‌شوید.

مقایسه انواع کینوا

کینوا یک دانه گیاهی بسیار مغذی است و یکی از دلایلی که مردم، این دانه گیاهی را دوست دارند و باعث شده تا طرفداران زیادی در جهان داشته باشد؛ اطلاعات تغذیه ‌ای آن برای کاهش وزن است.
بسیاری از مردم که به دنبال کاهش وزن و یک برنامه رژیم غذایی سالم هستند؛ مثل ورزشکاران، گیاهخواران، بیماران مبتلا به سلیاک و دیابت نوع ۲، با آشنایی دانه کینوا و مقایسه انواع آن، از نظر خواص و ارزش غذایی و همچنین یادگیری پخت انواع غذای رژیمی با کینوا، به‌ دنبال قرار دادن آن در برنامه‌های غذایی خود هستند.
اما سوال رایج مخاطبان سایت پاکو  این است که کینوا چه نوع گیاهی است؟ و تفاوت انواع کینوا چیست؟
کینوا دانه گیاهی شبیه به غلات، اما مغذی‌تر از آن است؛ این دانه گیاهی، ۵هزار سال قبل در امریکای جنوبی، کشت و مورد استفاده قرار گرفت. کینوا در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم است و در هر محیطی، رشد می‌کند.
تهیه و پخت کینوا ساده است. غذایی سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی است و به دلیل اینکه گلوتن ندارد، جایگزین خوبی برای برنج و ماکارونی است.

با اینکه ۱۲۰ گونه کینوا، در جهان شناخته شده است، اما رایج‌ترین آن، سه رنگ قرمز، سفید یا زرد و سیاه است که در ادامه، تفاوت انواع کینوا را با هم مرور می‌کنیم.

مقایسه انواع کینوا

مقایسه انواع کینوا از نظر ارزش غذایی و خواص

۱.کینوا سفید

کینوا سفید در مقایسه با انواع کینوا، از نظر خواص و ارزش غذایی آن، جزء پرفروش‌ترین‌ها است و به اسم ” عاج” و ” کینوا طلایی” هم شناخته می‌شود.
اما کینوا سفید چه خاصیتی دارد؟ منیزیم، پتاسیم  و  فسفر موجود در این دانه، برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان و اعصاب مفید است.

هر سه نوع کینوا به دلیل داشتن ماده تلخ ساپونین در روی دانه، قبل از پخت، باید خوب شسته شوند. در حقیقت این ماده ساپونین، کار محافظتی، برای دانه کینوا  را انجام می‌دهد و آن را از حمله پرندگان و آفات در مزرعه محافظت می‌کند.

هر سه نوع کینوا برای پخت باید بعد از شستن در آب جوشانده شود. اما تفاوت کینوا سفید در مقایسه با انواع کینوا، در زمان پخت آن است. پخت کینوا سفید، زمانش کمتر از کینوا سیاه و قرمز است که ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

بعد از پخت نیز، بافت نرمی پیدا می‌کند و به دلیل، طعم خاص و ملایمش در تهیه انواع غذا، مثل سالادها، سوپ‌ها و دسر و حتی برای صبحانه استفاده می‌شود.
کینوا پخته شده به دلیل داشتن آهن، اسید آمینه و فیبر، جایگزین خوبی برای برنج است.

کینوا: سوپر فودی با 15 ارزش غذایی شگفت انگیز

۲. کینوا قرمز

کینوا قرمز، یکی دیگر از انواع کینوا است، که به نام ” اینکا” هم شناخته می‌شود. اینکا در مقایسه انواع دیگر کینوا، از نظر خواص و ارزش غذایی آن با رنگ قرمزش شناخته می‌شود؛ اما طعمش، در مقایسه با انواع کینوا، شبیه کینوا سفید و سرشار از فیبر، ویتامین C، منیزیم، مس، ویتامین ‌ها ، پروتئین‌ها و مواد معدنی است .

فرق کینوا سفید و رنگی در این است که کینوا سفید، زمان پخت کمتری دارد و بعد از پخت، نرم می‌شود، اما کینوا قرمز، زمان پختش بیشتر است و بعد از پخت، بافت جویدنی دارد و به دلیل داشتن فیبر بالا، برای تنظیم دستگاه گوارش و هضم غذا مفید است.

اما رنگ جذاب کینوا قرمز، در مقایسه با انواع کینوا، باعث شده، طرفداران زیادی داشته باشد؛ خصوصا افرادی که به ترکیب رنگ در غذا، توجه دارند؛ سعی می‌کنند؛ از این دانه‌های قرمز، برای تزئین سوپ و سالاد استفاده کنند.
دستورالعمل‌های زیادی برای پخت و تهیه انواع غذا با این نوع از کینوا، وجود دارد، اما تهیه سالادها و فرنی آن، بسیار شناخته شده است.

۳. کینوا سیاه

یکی دیگر از انواع کینوا، کینوا سیاه، است که تقریبا کمیاب و در مقایسه با انواع دیگر، اندازه آن نسبت به کینوا سفید، کوچک‌‌تر و گردتر است و رنگ و طعم خاکی دارد. رنگش از قهوه‌ای تا سیاه تغییر می‌کند. اما مثل کینوا سفید، جایگزین خوبی برای برنج است.
این نوع از کینوا، بعد از پخت، با حفظ رنگ سیاهش، بافت ترد و خوشمزه‌ای پیدا می‌کند. حتی شیرینی آن، بیشتر از انواع دیگر کینوا است.

بسیاری به خاطر اینکه کینوا سیاه، چربی کم و  فیبر بالایی دارد، ترجیح می‌دهند از کینوا سیاه، برای کاهش وزن استفاده ‌کنند.

حتما بخوانید: ارزش غذایی کینوا

مقایسه انواع کینوا از نظر ارزش غذایی

این خاویار گیاهی به دلیل اینکه غنی از کلسیم و کربوهیدرات است، انرژی بدن را تامین می‌کند و به همین دلیل، یک تغذیه خوب، برای کاهش وزن است.

هر سه نوع کینوا، طعم تقریبا شبیه به هم دارند؛ اما تفاوت انواع کینوا در زمان پخت و جویدن آن است .کینوا سفید، در زمان کمتری (۱۰ دقیقه) پخته و نرم است ، کینوا قرمز در زمان بیشتری (۱۵ دقیقه) پخته می‌شود؛ اما جویدنی است، کینوا سیاه با اینکه زمان بیشتری(۲۰ دقیقه) برای پخت دارد اما تردتر و خوشمزه تر است.

دانه کینوا، بدون گلوتن، دارای فیبر، پروتئین بالا و کالری کم، جایگزین خوبی برای برنج و انواع پاستاها و حتی برنج قهوه‌ای است و علاوه بر پیشگیری از بیماری قلب و عروق، می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند و یک غذای مناسب، برای افراد دیابتی، بیماران سلیاک و  ورزشکاران محسوب می‌شود.

کینوا سیاه
مقایسه انواع دانه کینوا

حتما بخوانید: 

عوارض کینوا

طبع گیاه کینوا از نظر طب سنتی، نه گرم و نه سرد، بلکه معتدل و برای همه افراد مناسب است. اما آنچه که باید در استفاده از انواع غذاهای رژیمی با کینوا به آن توجه داشت ؛

این است که کینوا دارای اگزالات یا اسید اگزلیک است و باعث اختلال در جذب کلسیم می‌شود و برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه مضر است.

ما به شما توصیه می‌کنیم که در مصرف انواع غذا با دانه کینوا، متعادل و منطقی عمل کنید.

کاربردهای مختلف کینوا

در برخی کشورها، برگ‌های کینوا، مثل برگ چغندر و اسفناج،  به عنوان سبزی، در غذا استفاده می‌شود.
در امریکای جنوبی از ساپونین (ماده تلخ دانه کینوا) برای تولید شوینده‌های لباس و ضد عفونی کننده مشکلات پوستی، استفاده می‌شود.

همچنین کینوا، سرشار از اسیدهای آمینه و یکی از ترکیبات اصلی شامپوها و نرم کننده‌ها است.
پودر کینوا، نیز به عنوان یک عامل غلیظ کننده، در سس‌ها و سوپ‌ها به کار می‌رود.

حتی در نوشیدنی‌ها هم می‌توان از پودر کینوا، استفاده کرد؛ مثل شیر کینوا که بسیار نوشیدنی مغذی برای ورزشکاران است.
آرد کینوا نیز برای انواع پخت غذاهای رژیمی کینوا، چون نان و کیک و کلوچه استفاده می‌شود.

حتما مطالعه کنید: 

در نتیجه:

دانه کینوا که در جهان معروف به ” خاویار گیاهی” است، انواع مختلفی دارد اما سه نوع از آن در جهان شناخته شده است.

کینوا سفید، کینوا قرمز و کینوا سیاه هر سه، تقریبا طعم مشابهی دارند و بدون گلوتن و حاوی انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی هستند و جایگزین مناسبی برای برنج و ماکارانی در برنامه رژیم غذایی است .
دانه کینوا، به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد؛ برای بیماران سلیاک، دیابت نوع ۲، تقویت سیستم گوارشی، قلب و عروق، سیستم عصبی و همچنین برای ورزشکاران مفید است. اما توصیه ما این است که در استفاده از آن  منطقی و متعادل باشیم.

برای مشاوره بهتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

زهرا باغبان هستم، عاشق عکاسی و یادگیری در دنیای آنلاین. هرگونه سوال یا پیشنهادی در مورد کینوا دارید در زیر همین پست کامنت کنید تا خیلی سریع با شما ارتباط برقرار کنم.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه