مضرات کینوا چیست؟ و راهکاری ساده برای رفع عوارض آن!

مضرات کینوا چیست؟

کینوا یکی از سالم‌ترین غذاهای جهان و به ابر غذا معروف است اما اگر منطقی و متعادل مصرف نشود، برای برخی مصرف کنندگان، ممکن است ضررهایی داشته باشد. شما اینجا نتیجه یک تحقیق مفصل، درباره مضرات استفاده از کینوا را می‌خوانید.

قبل از مصرف کینوا ، باید در مورد آن بیشتر مطالعه کنید. چون کینوا با همه خاصیت و  ارزش غذایی‌ ، عوارض هم دارد.
در کنار لذتی که از خوردن کینوا می‌برید، خوب است که به چند توصیه در مورد عوارض خوردن دانه کینوا، هم توجه کنید. چرا که عده‌ای نسبت به آن حساسیت دارند و متوجه عوارض آن نمی‌شوند.
بارها در مقاله ‌ها به مصرف منطقی کینوا تاکید کرده‌ام .
حالا تصمیم گرفته‌ام، در کنار خواص مفید آن از مضرات کینوا هم صحبت کنم. تا در استفاده از آن دقت بیشتری داشته باشید.

آیا من به کینوا حساسیت دارم؟

کینوا چیست؟ 

کینوا یک دانه غذایی مغذی‌تر از غلات و بدون گلوتن است که به خاویار گیاهی یا خاویار سبز، معروف است و با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد؛ برای علاقمندانش مثل یک انرژی زا، عمل می‌کند.
این دانه ریز مغذی، ۵هزار سال قبل در امریکای جنوبی کشت و وارد سفره غذایی مردم شد. اما چند سالی است که در ایران استفاده می‌شود.با این حال عده‌ای هنوز آن را نمی‌شناسند.
گیاه کینوا از خانواده تاج خروسان است و گونه‌های زیادی در جهان دارد؛ اما سه نوع کینوا سفید، قرمز و سیاه آن  شناخته شده تر است .
در مورد ارزش غذایی کینوا، تفاوت کینوا ایرانی با خارجی ، انواع غذا و دسر با کینوا ، تاثیر کینوا بر موی سر، کینوا و رفع شوره سر در سایت پاکو تحقیق و بررسی کردیم.

ویتامین‌ها ( B ، E)، پروتئین‌ها، فیبر، فسفر، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منگنز از ترکیبات مهم غذایی در دانه کینواست که نقش مهمی برای سلامت و زیبایی بدن ما دارد.

کینوا به دلیل فیبر بالا، در سلامت گوارش ، کاهش مشکلات قلبی، دیابت و کاهش وزن، در برنامه‌ غذایی روزانه گیاهخواران و ورزشکاران، جایگاه خوبی دارد و به دلیل چربی کم، برای افراد دارای کبد چرب، مفید است.
این دانه مغذی، به دلیل اینکه فاقد گلوتن است، برای کسانی که آلرژی دارند مثل بیماران سلیاک، جایگزین خوبی برای برنج و پاستا است. اما باز هم تاکید می‌کنم؛ کینوا با همه خواصی که دارد، باید در مصرف آن معقولانه رفتار کرد.

علائم مصرف کینوا برای افراد حساس و دارای آلرژی

برخی مصرف کنندگان کینوا ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند و علائم آن، شبیه به آسم و با تنگی نفس و خس خس سینه، همراه است.
ضربان قلب بالا، فشار خون پایین، تنگی نفس و خارش پوست، از علائم دیگر مصرف کینوا برای برخی از افراد است، که به علت وجود ساپونین موجود در کینوا بوجود می‌آید.
برای رفع آلرژی کینوا را  باید ۳۰ دقیقه در آب، خیس داد و چند بار قبل از پخت، آن را شست تا ساپونین حذف شود.
کینوا با اینکه منبع عالی، برای تامین انرژی بدن است، توصیه می‌کنیم که آن را بطور منطقی مصرف کنید. تا همیشه از این خوراکی لذت، ببرید.

آیا من به کینوا حساسیت دارم؟

کینوا با داشتن همه خواص یک ماده غذایی مفید برای بدن، اما تداخل غذایی ندارد؛ مگر اینکه آلرژی و یا حساسیتی به ترکیبات گیاهی آن داشته باشید.

مصرف کنندگانی که به کینوا آلرژی ندارند، خوردن منظم آن، مشکلی برایشان بوجود نمی‌آورد. اگر شما نسبت به ساپونین حسایت دارید، پس باید در خوردن کینوا دقت کنید.

 

برای کاهش مضرات کینوا چه کنیم؟

برای کاهش عوارض و مضرات استفاده از کینوا، باید به دو نکته توجه کنید:

۱. کینوا را قبل از مصرف خوب بشویید:

مهم است که قبل از مصرف، ساپونین یا همان ماده تلخ موجود بر لایه رویی دانه کینوا را که در حقیقت برای محافظت از گیاه در برابر حمله پرندگان و حشرات است، شسته شود.
زیرا ساپونین، برای انسان سمی است و اگر بخورید؛ ممکن است، دچار اسهال، استفراغ و معده درد شوید.
برخی از مصرف کنندگان کینوا، ممکن است بعد از خوردن دچار خارش پوست، معده درد و آلرژی غذایی شوند و این به دلیل این است که کینوا را بدون شستن با ترکیب ساپونین مصرف کرده‌اند.
اگر شما فکر می‌کنید به کینوا حساسیت دارید در حقیقت شما به ساپونین حساس هستید و با شستن آن قبل از مصرف، می‌توانید از طعم خوشمزه کینوا، لذت ببرید.

۲. برگ‌های گیاه کینوا را استفاده نکنید

برگ‌های گیاه کینوا، دارای اگزالات است و نباید مصرف شود. دانه‌های کینوا هم اگزالات کمی دارد و کسانی که سنگ کلیه دارند باید در مصرف کینوا، دقت داشته و کم مصرف کنند.
اگر با خوردن کینوا، دچار آلرژی شدید و این آلرژی شدید بود، شما در معرض خطر شوک آنافیلاکتیک قرار گرفته‌اید و باید به پزشک مراجعه کنید.

شوک آنافیلاکتیک چیست؟

شوک آنافیلاکتیک، یک واکنش آلرژیک شدید است که به علت قرار گرفتن در معرض آنچه که به آن حساسیت دارید؛ مثل نیش زنبور عسل و یا بادام زمینی، چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشد.

به این شوک کوتاه که با علائمی چون فشارخون پایین، باریک شدن راه‌های هوایی، ضربان نامنظم نبض و خارش پوست همراه است واکنش‌ آنافیلاکتیک می‌گویند. در این واکنش، بدن دچار شوک می‌شود و تنفس به سختی انجام می‌شود.

نحوه شستن کینوا

نحوه شستن کینوا، برای رفع عوارض و مضرات احتمالی آن، بسیار مهم است . اگر کینوا را مستقیم از کشاورز خریداری می‌کنید یا از یک فروشنده ، حتی اگر روی بسته کینوا نوشته شده باشد که دانه‌ها شسته شده اند؛ باید برای اطمینان بیشتر آن را بشویید.

شستن دانه کینوا، بسیار ساده است. دانه‌های کینوا را در یک صافی و یا الک ریز، بریزید. روزنه‌های الک، باید به گونه‌ای باشد که دانه‌های کینوا از داخل آن خارج نشود. بعد آن را به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه، زیر آب بگیرید.
اگر ظرف مشبک در دسترس ندارید، با استفاده از یک پارچه، می‌توان کینوا را بشویید. دانه‌ها را در وسط پارچه بریزید و زیر آب محکم فشار دهید، بعد در جایی آویزان کنید تا آب آن گرفته شود.

در پایان

کینوا یک خوراکی مغذی است. به دلیل اینکه بدون گلوتن است و همه مواد معدنی ضروری بدن را در خود دارد، مورد توجه علاقمندان به سلامت و زیبایی، کاهش وزن، ورزشکاران و هنرمندان قرار گرفته‌ است.
اما این خاویار سبز، برای عده‌ای از مصرف کنندگان ممکن است خطرناک باشد؛ این گروه کسانی هستند که نسبت به ساپونین موجود در گیاه و دانه کینوا آلرژی دارند و ممکن است با مصرف آن با معده درد، خارش پوست و حتی تنگی نفس، مواجه شوند.
توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از کینوا، حتما آنها را در آب خیس و خوب بشویید و بعد استفاده کنید.

برای مشاوره بیشتر  در مورد خواص کینوا با ما تماس بگیرید.

در باره زهرا باغبان:

کارشناس ارتباط تصویری هستم. به عکاسی، کتابخوانی و دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مندم. فعلا در زمینه رپورتاژ خبری، تولید محتوا و سئو فعالیت دارم.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • دسترس پذیری
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه